Skip to main content

Holland med blomstertåget

Möt våren i Europas blomsterträdgård Holland. I detta lilla land ”byggt på vatten”, får vi uppleva den årliga blomsterparaden med fantasifullt dekorerade vagnar, njuta av färgprakten i Keukenhofs storslagna park och lär känna Amsterdam under en rogivande kanaltur. Ännu en höjdpunkt väntar på oss i Haag i form av Mesdags fantastiska rundmålning och Alkmaars gamla stad har vi framför vårt hotell.

Fritextsökning

Dagsprogram

• Möt våren i Europas blomsterträdgård Holland. I detta lilla land ”byggt på vatten”, får vi uppleva
    vårt hotell.

• DAG 1 HEMORTEN - OLDENBURG

Vår resa går från Halland och Skåne via Öresundsbron till Danmark och vid lunchtiden med en färja till Puttgarden. Söder om Hamburg är det dags för eftermiddagsfika, innan vi fortsätter till vårt mål Oldenburg, några mil efter Bremen. Dagen avslutas med middag i hotellets restaurang.

• DAG 2 OLDENBURG – ALKMAAR

Efter ca en timmes färd från hotellet når vi den holländska gränsen. Ett vidsträckt slättland med
    betesmarker, kanaler och byar breder ut sig längs vår väg genom norra Holland.
    En obligatorisk fotostopp gör vi på den tre mil långa Nordsjövallen, som invigdes 1932. Den skiljer Ijsselmeer från Nordsjön samtidigt som den förbinder provinserna Friesland och Noordholland.
    Lagom till lunch kommer vi till lilla Volendam vid Markermeer. Detta gamla fiskeläge lever idag
    mest av turismen och längs strandpromenaden ligger caféer och restauranger i rad. Här kan man passa på att testa de typiska pannkakorna, som ofta hittas på menyn.
    I närheten besöker vi också en gård och får snabblektion i både ost- och träskotillverkning.
    Efter dagens besök återstår endast tre mil till Alkmaar, beläget vid Noord-Holland kanalen, endast
    få kilometer från Nordsjökusten. Denna trevliga stad, grundad redan på 900-talet, har en sevärd
    gammal stadskärna med välbevarade borgarhus, kyrkor, offentliga byggnader och det välkända
    osttorget. På gångavstånd härifrån, också vid en kanal, ligger vårt hotell Amrath. För middagar
    beger vi oss till en restaurang, men frukost avnjuter vi alltid i hotellets frukostmatsal

• DAG 3 BLOMSTERPARADEN & AMSTERDAM

Vårens stora attraktion är ”Bloemencorso”, den årliga paraden som alltid äger rum på en lördag.
    Blomstertåget följer s.k. lökrutten mellan städerna Noordwijk och Haarlem. Vi ser de färgglada,
    fantasifullt dekorerade vagnarna passera förbi från nära håll och känner doften av hyacinterna.
    Resten av dagen tillägnas huvudstaden Amsterdam, där självfallet en kanaltur hör till programmet.
    Vi färdas på några av stadens mest kända vattenvägar som kantas av hundratals gavelhus, stora
    som små och passerar flera sevärdheter. Dessa annorlunda ”gator” ger oss möjlighet att få känna Amsterdams speciella atmosfär.
    Det finns även tid att på egen hand upptäcka staden innan vi återvänder till hotellet. Efter denna upplevelserika dag med många intryck har vi mycket att prata om vid middagsbordet.

• DAG 4 KEUKENHOF & PANORAMA MESDAG

Dagens första besöksmål blir den 32 ha stora blomsterparken Keukenhof utanför staden Lisse.
    Varje säsong får parken ett nytt ansikte, bland annat genom ca 7 miljoner blomsterlökar som
    planteras för hand på hösten. Varje år följer parken också ett nytt speciellt tema, som år 2022
    heter ”Blomster klassiker”.
    En vacker sjö, parkens hjärta, kantas av fina rabatter och många spännande konstverk. I fyra olika paviljonger visas växlande blomsterutställningar och i Beatrix-paviljongen väntar en hel djungel
    av exotiska orkidéer.
    För ömma fötter eller kurrande magar finns gott om bänkar, viloplatser, caféer och matställen.
    Avstånden är korta i Holland och vi fortsätter söderut till Haag, säte för landets regering och
    kungahuset. Stadsbilden skiljer sig mycket jämfört med Amsterdam, eftersom kanaler finns
    endast få och moderna skyskrapor har invaderat delvis även innerstaden.
    Panorama Mesdag är ett konstmuseum, där vi får beundra marinmålaren Hendrik Mesdags
    imponerande rundmålning. Den 14 x 120 meter stora bilden tillkom 1881 och föreställer forna fiskebyn Scheveningen som den såg ut vid den tiden.

• DAG 5 ALKMAAR – SCHNEVERDINGEN

Dags att vinka adjö och färdas åter norrut. Vi väljer delvis andra vägar än på nerresan för att
    hinna se nya delar av detta speciella land, något större än Småland.
    Mellan Bremen och Hamburg gör vi en avstickare till den berömda Lüneburgs-heden. Nära
    naturen i Schneverdingen bor vi på det hemtrevliga Landhotel Schnuck, där en god middag
    väntar före nattvilan.

• DAG 6 SCHNEVERDINGEN – HEMORTEN

Efter en riklig frukost reser vi på snabba vägar genom norra Tyskland och stannar kort för
    lite ”shopping” före färjan över till Danmark.
    Vi beräknas nå Malmötrakten runt ?? tiden.

Hotell

Övernattning dag 1 - 2

CCH City Club Hotel Oldenburg
Hotell CCH har det perfekta läget för våra resor till Holland. Lätt att nå och god standard.

Övernattning dag 2 - 5

Amrath Hotel Alkmaar
Mitt i centrala Alkmaar ligger vårt hotel men ändå i lugn miljö. Butiker och restauranger når vi lätt från hotellet.

Övernattning dag 5 - 6

Landhotel Schnuck Schneverdingen
Ett mer charmigt hotell är svårt att hitta. Hos Axel Wallbaum med personal finner vi en riktig pärla mitt på den Lüneburgska heden. Härliga rum och vackert inrett hotell väntar oss sista kvällen...